Aanpak
Voor de implementatie van competentiemanagement wordt een aanpak voorgesteld die aansluit bij de specifieke wensen, vraagstukken en reeds aanwezige kennis en methoden in uw organisatie.
Doorgaans worden de volgende stappen doorlopen:
Voorbereiding Voorafgaande aan de implementatie stellen we in samenspraak een plan van aanpak op en wordt eventueel een projectstructuur ingericht. Ook kan een vooronderzoek worden verricht om specifieke aandachtspunten, wensen en verwachtingen in kaart tebrengen.
Communicatie De organisatie wordt regelmatig betrokken bij de implementatie en geïnformeerd over de doelen en werkwijzen van competentiemanagement.
Competenties en resultaten definiëren Door bijeenkomsten met vertegenwoordigers uit de organisatie worden gewenste competenties en resultaten in kaart gebracht. Deze worden zowel afgeleid uit de doelen van de organisatie, als de doelen en taken van functies.
Training Door middel van een training ontwikkelen leidinggevenden, medewerkersen P&O-adviseurs kennis en vaardigheden voor een effectieve toepassing van competentiemanagement.
Coaching Tijdens het dagelijks functioneren vindt tussen leidinggevenden en medewerkers voortdurend communicatie plaats over resultaten en gedrag. Zonodig worden medewerkers begeleid bij het ontwikkelen van hun competenties.
Ontwikkelgesprek/ Persoonlijk Ontwikkel Plan (POP) Jaarlijks worden competenties en prestaties geëvalueerd in gesprekken tussen leidinggevenden en medewerkers. Afspraken over ontwikkeling worden vastgelegd en gemonitord in een Persoonlijk Ontwikkel Plan.
Evaluatie en borging Na de eerste ronde ontwikkelgesprekken wordt de procedure geëvalueerd en verankerd in de organisatie.
|